Afgelopen zaterdag en zondag vetrokken ’s morgens om zes uur een aantal Zempo wedstrijdjudoka’s vanuit de Dojo in Oude Pekela naar de Open Helders kampioenschappen in Den Helder.
Zempo trainer/coach Ronnie Meijer koos voor dit kwalitatief zeer sterke internationaal  judotoernooi om zijn judoka’s zich te laten meten aan met name de Engelse, Franse en Belgische topjudoka’s.
Technisch en conditioneel kwamen zijn judoka’s achteraf gezien weinig tekort. Het bepalen en met name het uitvoeren van de wedstrijdstrategie is een punt waar aan gewerkt kan worden richting de Noordelijke Kampioenschappen, aldus een strijdvaardige Ronnie Meijer.

Esmee van Klaveren was er deze dag helemaal klaar voor. Ze stond scherp te judoën, verslapte geen moment en op haar hoogste podiumplaats was niets af te dingen. De gouden plak van Jamilla Klap was ook zeer verdiend. Met opmerkelijk gevarieerd technisch judo en haar wedstrijdinzicht haalde ze deze prijs binnen.

Ian Klap judode sterk. In de finale partij stond hij met een ruime wazari voor, maar was te gretig en maakte een technische fout. Hij behaalde een keurige tweede plek.

Het zat Vincent Bes op dit toernooi niet mee. Hij judode goed, kwam misschien iets tekort maar had een paar keer pech met scheidsrechterbeslissingen. Vincent kon dit niet meer met aanvallend judo compenseren en moest zich tevreden stellen met het brons. Renate Koning is een judoka met een hele sterke eigen wil. Imponeert tegenstanders maar schoot in dit toernooi tactisch iets tekort en werd ook derde. Jesse van Oosten lijkt weer in zijn wedstrijdvorm te komen. Hij kwam tactisch in de finale partijen op dit internationale niveau tekort.