In sporthal Angelslo te Emmen kwamen afgelopen zaterdag meer dan 600 judoka’s uit binnen en buitenland op de judomat voor de Open Drentse Judo Kampioenschappen. Meer dan vijftig jaar geleden is de judosport in de regio Emmen geïntroduceerd. Judovereniging Vos uit Emmen heeft n.a.v. dit jubileum vorig jaar voor het eerst en met groot succes, deze kampioenschappen georganiseerd. Nu was dit inmiddels jaarlijks terugkerend toernooi wederom uitstekend georganiseerd, van een zeer zwaar kaliber en uitstekend bezet.

Een altijd optimistische Zempo voorzitter George  Spelde vond dat er voor zijn judoka’s meer had ingezeten dan twee eerste plaatsen. “Soms zit het mee en soms zit het tegen, vandaag zat het tegen,” aldus een lichtelijk gedesillusioneerde voorzitter.

Ian Klap maakte een overtuigende indruk. Met solide, harde en technisch judo blijft deze zich sterk ontwikkellende judoka, goed presteren. Vincent Bes behaalde een zeer zwaar bevochten eerste plaats. In de finalepartij werd de overwinning door middel van een scheidsrechtersbeslissing zeer terecht aan Vincent toegewezen.

Met name voor de zilveren medaille winnaars had er meer ingezeten. Sander Cords presteerde goed en verdiende eigenlijk een gouden plak. Renate Koning, vorig jaar winnares en nu dus favoriet, verloor ongelukkig door een klein foutje. Esmay van Klaveren werd het slachtoffer van een ongelukkige dwaling door de scheidsrechter.  Jamilla Klap was zeer zwaar ingepould maar presteerde naar behoren. In dit toernooi kwam Alexander Zhang met zijn huidige wedstrijdvorm tekort voor een eerste plaats.

Brons was er voor een sterk presterende Amber van Ham en voor Jasper Cords die nog niet zijn wedstrijdvorm van vorig jaar te pakken heeft. Disiree Lich presteerde naar behoren en Marika Samojawa kwam tekort voor een hogere podiumplaats.

Opvallend was de vierde plaats voor de uitstekend judoënde Sander Bes. Tegenstanders die met imponerend judo en een sterke mentale uitstraling op de mat verschenen, werden veelal in het tweede deel van de partij  door Sander keurig afgedroogd. Helaas soms iets te laat om voldoende punten tegen te kunnen scoren.